5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
De C5II 2.0i 16V Break van TRXke
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2068
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 27 maart 2024 01:18 PM
  [ # 61 ]

Dat is bij mijn C5 V6 in 2014 ook gebeurd, de auto had er toen 200.000 km opzitten.
Die “stuurkogel” aan de binnenkant is onderdeel van de spoorstang, artikel 3812C8.
Hij kostte toen € 37.05 ex BTW, het vervangen ervan deed GJO in 20 minuten.

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
Gepost: 27 april 2024 08:51 PM
  [ # 62 ]

Ondertussen heb ik de binnenste en buitenste stuurkogel aan de linker zijde vervangen.
Met de auto drukloos op de 2 palen hefbrug was er dus duidelijk speling te voelen bij het bewegen van het wiel met 2 handen, dat is nu weg.
Helaas is het gerammel/geklapper nog niet weg (altijd op lage snelheid bij het indraaien op oneffen rijweg)
Ondertussen ook de stabistangetjes vervangen (was niet nodig) en ook de rubberlagering van de stabilisatorstang, maar helaas het blijft rammelen/klapperen.

Ik verdenk nu de veerpoot omdat er niets ander overblijft naar mij idee.

Iemand?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 28 april 2024 08:45 AM
  [ # 63 ]

Nou, voor zover het van toepassing zou kunnen zijn; indertijd reed ik met een jonge c5 hdi, en die maakt de zelfde nok-nok geluidjes in de lage toeren, dat bleek van de remklauwen af te komen. Mijn xantia heeft dat net zo, is een kwaal (nouja) bij de antia en de c5 .

Profiel  
 
Gepost: 30 april 2024 07:44 PM
  [ # 64 ]

bibberkip:bedankt voor je reactie.

Met de 24 graden van vandaag is het echt veel erger.
Tijdens het file rijden is het bij het stoppen waarbij de neus van de wagen duikt een gekraak als hij duikt en gekraak als hij terug op normale hoogte komt.
Ik heb eerst nog gedacht dat het aan de remmen zou liggen maar dat is niet zo, als ik stapvoets rij op door de wegenwerken in mijn straat hoor ik het ook.
Eens uitgestapt heb ik de wagen voor links enkele malen beneden geduwd en dan is het zelfs hoor baar, het rare is dat het wel de eerste 2 maal is dat je de wagen beneden drukt dat het hoorbaar is en dan niet meer…

Mij lijkt het de veerpoot te zijn , is dit een gekend probleem?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Gepost: 02 mei 2024 07:32 PM
  [ # 65 ]

Voor de duidelijkheid het zijn 2 dingen, er is ten eerste het gerammel/geklapper wat sterk hoorbaar is bij heel lage snelheden tijdens het in draaien is dat overduidelijk.Dat blijkt ook hoorbaar op beton wegen tegen 70km/u.

En ten tweede heb je het gekraak bij het duiken van de neus, wat ook hoorbaar is bij traag rijden over hobbels, maar dit is echt erger bij hogere temperaturen zoals gisteren en vandaag.

Ik heb nu een 2de hands veerpoot gekocht van een wagen met 136000km en ga die monteren.

Is er ergens een werkwijze voorgeschreven of heeft er iemand tips?
Het is mij uiteraard duidelijk dat het systeem drukloos moet gemaakt worden en ik heb ook een lexia.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1318
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 02 mei 2024 08:22 PM
  [ # 66 ]

Mijn Gsa kraakte ook bij traag rijden over hobbels. Hoe warmer hoe erger. Dat lag niet aan de veerpoot maar aan de silent block rubbers van de wielophanging. Als je toch bezig gaat zou ik daarom ook even kijken naar de rubbers van de ophanging.
(Dit ter tip, met de C5 heb ik er geen ervaring mee)

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Gepost: 02 mei 2024 08:32 PM
  [ # 67 ]

Bedankt voor je antwoord!
Maar de draagarmrubbers heb ik vorig jaar vernieuwd links + rechts + de fuseekogels.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Gepost: 04 mei 2024 09:47 AM
  [ # 68 ]

Het lijkt mij een lastig probleem waar niemand raad voor heeft…

Ik ga de veerpoot dan maar vervangen op hoop van zegen, want zo blijf ik niet rondrijden.

Is er iemand die de aantrekkoppels kan geven voor de 3 moeren van de veerschotel/de bovenste moer van de veercilinder/de onderste moer van de veercilinder(aansluiting op fuseehuis).

Alvast bedankt!

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Gepost: 16 mei 2024 07:45 PM
  [ # 69 ]
bibberkip schreef:

Nou, voor zover het van toepassing zou kunnen zijn; indertijd reed ik met een jonge c5 hdi, en die maakt de zelfde nok-nok geluidjes in de lage toeren, dat bleek van de remklauwen af te komen. Mijn xantia heeft dat net zo, is een kwaal (nouja) bij de antia en de c5 .

Weet je ook wat juist de oorzaak was in de remklauw van het “nok-nok” geluid?

De veerpoot heb ik ondertussen vervangen maar het probleem is niet opgelost, het word steeds ingewikkelder…

Als eerste is er het “nok-nok” geluid en dat is nog steeds aanwezig na vervangen van de veerpoot.
Als 2de is er het gekraak (warm weer afhankelijk) bij het duiken van de neus dus bij afremmen, ook dit is nog staads aanwezig na het vervangen van de veerpoot.
Ten 3de is er het gekraak bij inveren, wat na een rit hoorbaar was bij het induwen van de vering vooraan, dit is weg na het vervangen van de veerpoot.

Nr2 heb ik nu kunnen vaststellen met de auto in stilstand en de handrem op wanneer ik met mijn 2 handen het linker voorwiel (daar hoor ik het dus in de auto) probeer te verdraaien.
Waardoor het gekraak uit de remklauw lijkt te komen.
Nu vraag ik mij dus af wat er kan mislopen in de remklauw waardoor dit gekraak optreed.
Aan de rechtse kant heb ik geen gekraak kunnen vaststellen met deze handeling.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43074
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 mei 2024 08:02 PM
  [ # 70 ]

Heb je deze testjes al eens gedaan zonder dat de handremkabels aangesloten waren? Haal die eens uit de remklauwen en uit de geleiders zodat ze vrij liggen van de bewegende delen en test dan eens.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook